opracowanie Elżbieta Lewkowicz
W dniu 09.11.2016 r. w Zespole Szkół Ekonomicznych im. St. Staszica w Wołominie odbyła się Konferencja pod hasłem „Co każdy konsument wiedzieć powinien?” zorganizowana we współpracy z Fundacją ODA. Jej cel to zapoznanie się z prawami konsumenta i ochrony konsumentów, ale też skłonienie uczniów do refleksji na temat globalizacji polskiej gospodarki i krytycznego odbioru reklam. Oprócz uczniów IV Liceum Ogólnokształcącego na sali znaleźli się przedstawiciele siedmiu szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych wraz z nauczycielami WOS-u z całego powiatu.
Patronat honorowy nad wydarzeniem objęli Starosta Wołomiński Kazimierz Rakowski, Burmistrz Wołomina Elżbieta Radwan, a patronat merytoryczny – Dziekan Wydziału Nauk Ekonomicznych SGGW dr hab. prof. SGGW Jarosław Gołębiewski. Patronat medialny nad wydarzeniem objęły „Wieści Podwarszawskie”. Panią Burmistrz na Konferencji reprezentowała Sekretarz Gminy, pani Małgorzata Izdebska.
Jako pierwsi zabrali głos uczniowie Zespołu Szkół Ekonomicznych. Przedstawili wyniki badań raportu IPSOS Belgium Europejskiej Komisji Dyrekcji Generalnej Do Spraw Zdrowia i Ochrony Konsumentów pt.: „Czy polski konsument jest zadowolony?” Następnie dr hab. prof . SGGW Irena Ozimek, z Zakładu Marketingu i Analiz Rynkowych Wydziału Nauk Ekonomicznych, przybliżyła temat ochrony konsumentów na rynku żywności w Polsce.
Dr inż. Elżbieta Kacperska z Zakładu Międzynarodowych Stosunków Gospodarczych Wydziału Nauk Ekonomicznych SGGW omówiła zagadnienie „Globalizacja polskiej gospodarki, czyli co konsument powinien wiedzieć o produktach na rynku”. Powiatowy Rzecznik Konsumentów, pani Iwona Truszkowska-Pielka, wyjaśniła „Jak dochodzić swoich praw i właściwie przygotować pismo reklamacyjne za spóźniony pociąg, dziurę w kurtce czy przerwy w dostępie do Internetu”.
Pani Elżbieta Kacperska, jako przedstawicielka Akademii Przedsiębiorczości Wydziału Nauk Ekonomicznych SGGW, zapoznała uczestników konferencji z regulaminem konkursu organizowanego przez SGGW, którego laureaci jako nagrodę otrzymają indeks na tę uczelnię. Nagrodzeni zostali również laureaci konkursu na najlepszy plakat propagujący hasło „ Reklama nie zwalnia Cię od myślenia”.
Konferencja „Co każdy konsument wiedzieć powinien?” jest punktem kulminacyjnym większego projektu obejmującego także zaplanowane na rok szkolny 2016/2017 dodatkowe wykłady pracowników naukowych SGGW, wizyty uczniów na uczelni i współpracę z Akademią Przedsiębiorczości Wydziału Nauk Ekonomicznych.